آگهی و تبلیغات رایگان اینترنتی
سودایران»صنعت»آب و فاضلاب»تصفیه بیولوژیکی فاضلاب
تصفیه بیولوژیکی فاضلاب-pic1

تصفیه بیولوژیکی فاضلاب

اساس کار تصفیه به روش بیولوژیکی، لخته سازی و حذف جامدات کلوئیدی محلول و تثبیت بار آلی بوسیله میکروارگانیسم های گوناگون می باشد.
تصفیه بیولوژیکی شامل تصفیه بیهوازی و هوازی می شود.
فرآیند بیهوازی: در این روش با استفاده از تکثیر و رشد میکروارگانیسمهای(باکتریهای بی هوازی)موجود
در فاضلاب عمل تصفیه فاضــــلاب انجام پذیرفته و بایستی به عنوان پیش تصفیه هــوازی
پیش بینی گردد.
روشهای بیولوژیک بیهوازی در تصفیه فاضلابهای صنعتی و بهداشتی به سرعت در حال توسعه می باشد.
این روشها نسبت به روشهای تصفیه هوازی دارای مزایایی نظیر سادگی راهبری، عدم نیاز به تجهیزات برقی مکانیکی برای هوادهی، مصرف برق کمتر و تولید لجن مازاد کمتر هستند و همین موضوع باعث شده است که روشهای تصفیه بیهوازی مورد استقبال بیشتری قرار بگیرد.
از طرفی تفاوت ماهیتی روشهای تصفیه هوازی و بیهوازی در فرآیندهای اکسیداسیو ن و احیاء هستند، که
باعث موفقیت روش تصفیه بیهوازی در حذف ترکیباتی است که در تصفیه هوازی متلاشی نمی شوند . به
علاوه توان شوک پذیری سیستمهای بیهوازی و قابلیت متراکم شدن لجن بیهوازی و در نتیجه تولید لجن کمتر و
غلیظتر باعث مقبولیت بیشتر این سیستم ها شده اسدت.


مزایای سیستم های بی هوازی:
- نیاز به فضای کمتر
- امکان تصفیه بار آلودگی با شدت بسیار بالا
- تولید اندک لجن
- مصرف پائین انرژی


بعضی از فرآیندهای بیهوازی:


UABR: Up flow Anaerobic Baffle Reactor
UASB: Up flow Anaerobic Sludge Blanket
ASBR: Anaerobic Sequencing Batch Reactor

ASBBR: Anaerobic Sequencing Batch Biofilm Reactor
Septic Tank







واحدهای هوازی

در این واحدها، هوا به داخل فاضلاب تزریق می شود تا میکروارگانیسم ها بتوانند در شرایط هوازی، مواد آلی را به مواد معدنی تبدیل کنند.
اساس کار تصفیه به روش بیولوژیکی ، لخته سازی و حذف جامدات کلوئیدی رسوب ناپذیر و تثبیت جرم آلی به وسیله میکرو ارگانیسم های گوناگونی که مواد آلی محلول و کلوئیدی گازهای گوناگون و توده هایی که عمدتاً باکتری ها هستند ، می باشند . جرم ویژه میکرو ارگانیسم ها جهت تبدیل سلولی کمی بیشتر از جرم ویژه آب می باشند . لذا این جرم می توانند توسط نیروی ثقلی ته نشین گردند و از فاضلاب جدا شوند . توجه به این نکته ضروریست تا زمانی که توده های تولیه شده از جرم آلی فاضلاب جدا نشوند ، عمل تصفیه تکمیل نشده است چرا که این توده های سلولی از مواد آلی می باشند و در خروجی با عنوان BOD5 اندازه گیری می گردند .
جرم آلی موجود در فاضلاب در مخزن هوادهی با باکتری های هوازی که بطور معلق وجود دارند در تماس قرار می گیرند. محیط هوازی مخزن هوادهی با استفاده از هواده های عمقی یا هواده های مکانیکی ـ سطحی ایجاد می شوند که علاوه بر این عملکرد ، اختلاط فاضلاب را نیز ایجاد می کند . بعد از گذشت زمان مشخصی مخلوط سلولهای جدید و قدیمی به داخل تانک ته نشینی جایی که سلولها از پساب تصفیه شده جدا می گردند هدایت می شود . یک بخش از سلولهای ته نشین شده جهت بدست آوردن غلظت مناسب و دلخواه ارگانیزمها در مخزن هوادهی به این راکتور باز گردانده می شوند و بخش دیگر آن از سیستم خارج می شوند .
در طبیعت نقش اساسی باکتری ها ، تجزیه جرم آلی تولید شده به وسیله موجودات زنده می باشد در روش لجن فعال باکتری ها مهمترین میکروارگانیزم هایی هستند که نقش تجزیه جرم آلی موجود در فاضلاب را ایفا می کنند. درمخزن هوادهی ، یک بخش از مواد آلی بوسیله باکتری های هوازی یا باکتری های اختیاری برای بدست آوردن انرژی جهت انتشار سنتز باقیمانده جرم الی به سلولهای جدید استفاده می گردد فقط بخش کمی از این مواد به ترکیبات یا انرژی کم مانند سولفات ، نیترات و دی اکسید کربن اکسید می شوند و مابقی به جرمهای سلولی سنتز می شوند .
اگر چه این مطلب که باکتری ها هر چه سریعتر مواد آلی را تجزیه می کنند بسیار مهم می باشد ، تشکیل لخته های مناسب که نیاز اولیه جداسازی موثر اجرام بیولوژیکی در واحد ته نشینی می باشد نیز بسیار حائز اهمیت است . این مطلب مشاهده شده است که اگر زمان متوسط اقامت سلولی سلولها در سیستم افزایش داده شود ، خصوصیات ته نشینی لخته های بیولوژیکی افزایش می یابد چرا که با افزایش عمر توده سلولی ، بار سطحی آن کاهش می یابد و میکرو ارگانیزمها شروع به تولید پلیمر های سلولی اضافی می نمایند به طوری که لایه های شبیه به قبلی را به روی آنها ایجاد می کنند. حضور این پلیمر ها و لجن تشکیل لخته هایی که می توانند به آسانی در اثر ته نشینی ثقلی حذف گردند را افزایش می دهد .

بعضی از فرآیند های تصفیه فاضلاب به روش هوازی:



EAAS: Extend Aeration Active Sludge

SBR: Sequencing Batch Reactor

IAFS: Integrated Fixed-Film Activated Sludge

MBR: Membrane Bio Reactor

MBBR: Moved Bed Biofilm Reactor

SAFFR: Submerged Aerated Fixed Film Reactor


















آگهی دهنده: شرکت فنی مهندسی به آب پالایش
expired
(اطلاعات تماس نشان داده نخواهد شد برای مشاهده آگهی های مشابه به پایین همین صفحه مراجعه نمایید.)
موقعیت: استان تهران - تهران - آب و فاضلاب در تهران
آدرس: خیابان آزادی بین بهبودی و خوش پلاک 227 واحد 5
به روز شده در:۱۳۹۶/۱۰/۲۳
بازدید: 876 بار
ایمیل: